Er du klar til at gå live, men du er ikke helt sikker på hvor du skal starte? Så giver vi her en guide til, hvordan du kommer i gang og hvad du skal bruge for at det bliver et eventyr, som du kan være stolt af.
Live streaming er en af de mest populære former for online content i dag og har oplevet en enormt stor vækst i de seneste år. Hjemmesider som bla. Twitch.tv og YouTube har gjort det muligt for enhver at blive en succes på nettet. Flere og flere ser livestreaming i dag end de ser de almindelige streamingtjenester - og udviklingen er konstant på vej op ad.
Mange ser de samme streamere pga. deres underholdnings niveau. De fleste ser f.eks. computerspil hvor de professionelle træner live på deres stream. Det svarer til at se Cristiano Ronaldo i fitness eller på græsset, hvor man ser hvordan han bliver bedre. Man får et helt unikt indblik i det højeste niveau af noget, som rigtig mange stræber efter i dag.
Hvorfor er live streaming så populært i 2021?
Hvis din egen opfattelse af live streaming ikke er, at den er i stor vækst, så kan det være at disse statistikker kan overbevise dig:
- Folk mener ikke at TV er vigtigt længere. Kun 42% af folk har i dag en kabelforbindelse, så de kan se live tv.
- Mens live TV er på vej ned i popularitet, er live streaming på sin vej frem. I husholdninger hvor man har devices til streaming, ser 19% af dem live streaming content.
- Seere ser 3 gange flere live videoer end pre-optagede videoer.
Kilde: https://restream.io/blog/live-streaming-statistics/
Hvordan gør du dig klar til at live streame?
Fordi det er “live” streaming tænker du måske, at det meste er improviseret og at du sagtens kan gå live uden en decideret plan. Dog er de fleste store streamere ikke uforberedte, ikke engang gamerne. Hvis du er interesseret i at få en live streaming kanal op at køre, og ikke bare være en hobby, anbefaler jeg på det kraftigste at lægge en plan inden du trykker på “live” knappen:
1) Planlæg: Hvis du gerne vil have folk ind på din stream, skal du vælge det rigtige tidspunkt. Det vigtigste at tænke på er, hvornår har dit publikum mulighed for at se din stream? Hvis f.eks. skolebørn er din målgruppe, så er dagtimerne + sen aften nok ikke verdens bedste ide.
2) Find din niche: Hvad skal der ske på din live stream? Live streaming har mange populære nicher, og du skal kunne passe ind. F.eks. er gaming, musik, sport og “IRL” streaming meget populære. Du kan gå endnu mere snævert, ved at vælge en subkategori til én af disse kategorier.
3) Find dit publikum: Det kan være svært at vide hvad du skal streame, hvis ikke du ved hvem der ser med. Hvis du ikke kan definerer dit publikum, vil dit content til dem ikke blive fyldestgørende. Dit content er dit levebrød og derfor skal du vide, hvad det er dit publikum forventer af dig.
4) Sæt nogle mål: Det kan være svært at vide om du skal være tilfreds, hvis ikke du sætter nogle mål for din stream. Det er ikke nemt, når man lige starter og derfor skal du måske også starte i de helt små mål. Sæt mål for hvor mange gange du vil streame på en uge, eller hvor mange viewers du godt kunne tænke dig i alt efter 1 måned.
5) Promote: Lav noget larm for dig selv. Du er kommet i gang og det er super fedt. Del din stream i diverse Facebook grupper og fortæl dine venner om det, alle de steder du kan. De synes måske det er mærkeligt, men det er godt for din stream at der kommer folk ind og ser med, og i bedste fald skriver lidt i chatten.
Hvad er et basic streaming setup?
For at komme i gang, er der nogle elementer der er essentielle, og så kan man senere krydre setuppet med ekstra fede elementer. Her tager vi dog først fat i de vigtigste, som skal til for at kunne streame. De 4 vigtigste elementer består af et kamera, en mikrofon, din streaming software samt en god internetforbindelse.
📷 Kamera
Kameraet er essentielt, da det gør at dine seere rent faktisk kan se dig. Teknisk set kan du sagtens live streame uden et kamera, men alle undersøgelser og data peger på, at ét af de vigtigste krav fra forbrugerne er, at den pågældende streamer du ser, har et kamera. Du kan sagtens finde et kamera, hvor du får en glimrende kvalitet uden at din bankkonto skal lide et ordentligt hak.
Se f.eks. dette SriHome Full HD Webcam.
🎙 Mikrofon
Selvom et kamera er vigtigt, er det ikke lige så vigtigt som en mikrofon. De fleste seere kan leve med et halv-godt billede af dig, men hvis de skal sidde og se dig streame i flere timer, hvor din lyd er halvgod, bliver det ikke en succes for dine seere. Du kan få mikrofoner i mange prisklasser, men først skal du vælge og det skal være en USB mikrofon eller en XLR mikrofon. Vælger du at bruge en XLR mikrofon, skal du være opmærksom på, at det også vil kræve et lydkort. En god USB mikrofon kunne være denne Audio-Technia AT2020, som giver rigtig god kvalitet til en god pris, eller denne “state of the art” Shure SM7B som nogle af de største streamere også bruger.
👨🏽💻 Streaming software
Streaming software er den forbindelse mellem din computer og den valgte streaming platform. Læringskurven her er lige en tand mere stejl end f.eks. at plugge en mikrofon i din computer via en USB. Jeg vil anbefale dig lige at bruge et par timer til at se 2-3 youtube videoer om dét software du vælger at bruge. Jeg vil anbefale dig OBS Studio eller StreamLabs, som er de mest brugte (og så er de gratis).
🔌 Internetforbindelse
Det siger næsten sig selv, at en god internetforbindelse er et must. Grunden til det er ganske simpel; du skal transmittere video og lyd live, og det kræver en stabil forbindelse.
🔝 Flødeskum på toppen
Live streaming kan blive en dyr hobby, fordi man altid kan gøre sin stream endnu sejere. Om det er kvaliteten af sin hardware, eller sine omgivelser når man streamer. Det kan altid blive vildere. Det kunne f.eks. være noget party-lys, som man bruger når man gør noget sindsygt på streamen. Ring lights for at opnå den perfekte belysning på dit flotte ansigt, eller lysskilte til at have hængende i baggrunden. Det er kun fantasien der sætter grænser!
Hvor skal du streame dit content?
Nu har du lagt en plan for din nye stream, og du har fundet det gear, der gør det muligt at live streame. Kan du så bare gå live? Ja det kan du, men du skal nok lige vælge hvilken platform du skal være på, og tage stilling til hvor mange du skal være på.
Hvis du ikke har valgt en decideret niche for din stream og du gerne vil nå ud til så mange som muligt, så er læringskurven meget lille hos YouTube, Facebook og Twitter.
▶ YouTube Live: Både med OBS Studio og StreamLabs kan du nemt sætte YouTube på som en kanal du gerne vil streame på og gå live.
▶ Facebook Live: Det er smart at gå live på Facebook, hvis du i forvejen har en lille følgerskare, venner og familie på Facebook og du taler til et mere generelt publikum. Det er også ganske let at sætte op!
▶ Twitter Live: Hvis din stream indeholder breaking news og opdateringer, er Twitter måske platformen for dig.
🎮 Gaming streams
Gaming og esport er den største genre inden for livestreaming i dag. Det betyder selvfølgelig også at der findes dedikerede platforme til gaming.
▶ Twitch: Twitch er den langt største gaming platform derude. Hvis du ikke kender til Twitch, kan det godt virke overvældende når du kommer derind. Du finder stort set alle spiltitler, kendte streamere og celebrities, der bruger det som et slags “talkshow format”. Twitch har også et community som kræver, at man kender en smule til jargonen og ikke lader sig påvirke af memes og trolls i chatten.
▶ YouTube Gaming: Selvom platformen ikke er så stor som Twitch, så er den for mange “nemmere” fordi det er YouTube som alle kender. Man kan finde mange loyale fans, hvis man først får dem ind på YouTube.
▶ Facebook Gaming: Din tredje mulighed som gamer er Facebook Gaming, hvor du har mulighed for at få direkte adgang til de mennesker, som du allerede har på Facebook.
📝 Kreative streams
Der findes selvfølgelig andre streams end gaming streams. Faktisk er de kreative streams begyndt at fylde mere og mere i streaming landskabet. Udover Twitch, YouTube og Facebook findes der også dedikerede platforme til dig som kreativ formidler.
▶ Mixcloud: Hvis du gerne vil live streame musik og DJ mixes, eller du gerne vil starte et show eller podcast, så kan Mixcloud nemt være det helt rigtige valg for dig!
▶ Picarto: Picarto er en platform hvor artister kan live streame, mens de udfolder deres kreative evner. Picarto er ikke kæmpe stort endnu, men man ser en stigende tendens for brugen af denne platform.
👔 Business streams
Live streaming har vundet rigtig meget frem de seneste par år. Mange kalder dem “webinarer” og nogle kalder dem live streams - i min verden er det stort set det samme. Det er en måde for nogle virksomheder at promote deres brand og udvide deres netværk via vidensdeling og skulderklap.
▶ LinkedIn Live: Det bedste sted at lave live streams på professionel vis er LinkedIn. Selvom deres Live platform er forholdsvis ny, så fungerer den til formålet. Rigtig mange bruger måske også andre softwares til at hoste deres live stream, men stort set alle danske business live streams, bliver promoveret på LinkedIn. Derfor forudser de fleste også stor vækst på deres egen platform.
Ideer til live streams
Hvis du er røget i et hul og måske ikke ved hvad du skal foretage dig på din live stream, kommer der et par populære forslag herunder:
▶ Live interviews og Q&As: Live streaming er perfekt til interviews og Q&As. Du kan nemt sidde og lave et interview, uden du behøver at have den anden person i rummet. Du kaster dem bare ind via en Discord-forbindelse eller lignende og laver et split screen view. Folk på chatten kan løbende melde ind med spørgsmål og det kommer der som regel en rigtig god stemning ud af.
▶ Live stream events: Folk elsker events, også selvom de er virtuelle. Live stream et event du eller din virksomhed afholder og lad folk følge med.
▶ Podcasts: Flere og flere mennesker lytter til podcasts og flere og flere ser ideen i at have en live stream som podcast. Altså, en etableret podcast laver live streams, eller at en etableret live streamer skaber en podcast. Hvis du f.eks. laver interviews, kan du udgive lyden som podcast efterfølgende.
▶ Produktlancering: Lav en live launch når der kommer nye produkter. Brug muligheden til at lave demos, svare på spørgsmål eller afholde konkurrencer.
▶ “Bag om”: Lav en slags “behind the scenes” for enten din virksomhed, podcast, eller stream. Folk elsker når de får et indgående indblik i noget, som de normalt ikke får lov til.
Et par ekstra tips og tricks til en succesfuld stream
Inden jeg slipper dig fri og du løber ud og overtager live streaming verdenen, så vil jeg lige tillade mig at komme med et par tips og tricks, som vil give dig en fordel mod din konkurrenter, som også lige er startet.
💡 Grafik kan få dig til at ligne en professionel: Hvis du fra start har fået lavet noget lækkert grafisk materiale på din streaming landingsside, live på dit stream og på dine sociale medier, så har du en kæmpe fordel over dine konkurrenter. Du fremstår seriøs og langt mere professionel end du måske er fra start. Jeg anbefaler Fiverr.com som en rigtig god og billig startløsning.
💡 Øv dig foran et kamera hver dag: Det kan for rigtig mange være angstprovokerende at tale foran et kamera. Jeg vil derfor anbefale, at du hver dag lige skyder en video af dig selv på din telefon, hvor du bare snakker om noget helt ligegyldigt. Du kan selvfølgelig også bruge det som selvterapi, en dagbog eller lignende, men lige med denne disciplin er det bare øvelse der gør mester.
💡 Glem alle myter og rygter du har hørt om live streaming: Du har måske hørt nogle enten gode eller grimme rygter og myter omkring live streaming, mennesker i branchen eller lignende. Glem dem alle sammen. Du skal danne dine egne holdninger, forhold og alt derimellem helt selv. Det er kun dig der kan lave din egen streaming rejse.
💡 Sæt dig ind i de nørdede detaljer: 80% af seerne på live streams vil stoppe med at se dig streame, hvis de har en dårlig oplevelse. Hvis du ser denne tendens og ikke ved hvad du skal gøre, så kan du med fordel sætte dig ind i nørdede detaljer som: bitrate, keyfreame interval, FPS, dropped frames og video codec, for at fremtidssikre en høj kvalitet for dig selv og din stream.
Rigtig god streaming!
Cookie og privatlivspolitik - indsamling og anvendelse af personoplysninger
Introduktion
Når du besøger vores website www.soundstorexl.dk indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.
Cookies
Websitet anvender "cookies", der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: https://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet kan indeholde cookies fra tredjepart: Google.com - Facebook - Addwish.com
Behandling af personoplysninger - opfyldelse af kontrakt
I forbindelse med dit køb hos Music Group Denmark A/S har du indtastet en række personoplysninger, herunder særligt
Disse personoplysninger behandler vi i forbindelse med ekspederingen af dit køb, da det er nødvendigt for, at vi kan opfylde vores del af handlen (samt i en efterfølgende periode på 5 år, så du lettere kan handle ved os en anden gang). Herefter bliver oplysningerne slettet.
Hvis du har bestilt levering, vil oplysningerne om dit navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse blive udleveret til det fragtfirma som skal levere dine indkøb. Vi bruger følgende Fragtfirmaer: GLS - Post Nord - Bring - Danske Fragtmænd - UPS - DHL - Dachser.
Behandling af personoplysninger - samtykke
Hvis du har sat kryds i boksen "ja", jeg giver samtykke til, at I må kontakte mig pr. e-mail med nyhedsbreve eller tilbud, behandler vi din e-mailadresse og oplysningerne om dine køb hos os, indtil det ikke længere er relevant. Det vil i praksis sige, indtil du gør os opmærksom på, at du ikke længere ønsker at modtage e-mails fra os.
Du kan altid trække dit samtykke tilbage. Dette kan du enten gøre ved at benytte linket i bunden af vores e-mails eller ved at kontakte os på info@musicgroup.dk og oplyse, at du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbreve og tilbud.
Datasikkerhed
Uanset om vi behandler dine personoplysninger med henblik på opfyldelsen af en kontrakt eller på baggrund af dit samtykke, vil vi altid behandle dine personoplysninger sikkert og fortroligt i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Dine oplysninger vil alene blive anvendt til det formål, de er indsamlet til, og vil blive slettet, når dette formål er opfyldt eller ikke længere relevant.
Vi anvender tredjeparter til behandling af dine betalingsoplysninger (E-pay - Nets - Clearhaus) og til håndtering af dine køb (Smartweb, E-Conomic). Vi har indgået databehandleraftaler med disse databehandlere, hvilket er vores garanti for, at de overholder gældende regler om beskyttelse af dine personoplysninger.
Oplysning, indsigelse, ændring, dataportabilitet og sletning
Du kan altid kontakte os for at få oplyst, hvilke af dine personoplysninger vi ligger inde med. Dette kan ske ved henvendelse til:
Music Group Denmark A/S
CVR-nr. 33777175
Norddigesvej 4
8240 Risskov
Tlf.: +45 70273041
E-mail: info@musicgroup.dk
Hvis der er fejl i vores oplysninger, kan du altid bede om at få dem rettet, så vi har de rigtige, lige som du har ret til at få udleveret oplysningerne i et almindeligt format (dataportabilitet). Har du ønsker om ændring eller dataportabilitet, er du også meget velkommen til at skrive til os på ovennævnte e-mailadresse.
Ønsker du ikke længere, at vi skal behandle dine personoplysninger, eller at vi skal begrænse behandlingen af dine personoplysninger, kan du også sende os en anmodning herom til ovennævnte e-mailadresse.
Dine oplysninger (undtagen din e-mailadresse, hvis du har givet samtykke til behandling heraf med henblik på modtagelse af tilbud) vil blive slettet 6 måneder efter, at du har modtaget din vare.
Hvis du ønsker at trække dit samtykke til behandling af din e-mailadresse (så vi kan sende dig vores nyhedsbrev og relevante tilbud), kan det til enhver tid ske ved at trykke på et link i den enkelte nyhedsmail.
Hvis du ønsker at klage over Music Group Denmark´s behandling af dine personoplysninger, kan dette ske til Datatilsynet, på adressen Borgergade 28,5., 1300 København, telefon 33 19 32 00 e-mail: dt@datatilsynet.dk.
Udgiver
Websitet ejes og publiceres af:
Music Group Denmark A/S
Norddigevej 4
8240 Risskov
CVR 33777175