Uanset om det er din 18, 50 eller 90 års fødselsdag, så skal dagen selvfølgelig fejres! 


I dette blogindlæg vil jeg hjælpe dig med at planlægge din fødselsdag, og jeg vil komme ind på alt fra mad til underholdning, og hvad der ellers hører til en fødselsdagsfest.
Lad os komme i gang - der er meget at gå igennem!


 

Læg et budget

Først og fremmest skal vi have styr på budgettet. Det er altid en god start, da man ud fra budgettet kan planlægge alting. Jeg føler i hvert fald, at et budget hjælper mig til ikke at bruge alt for mange penge, når jeg skal holde fester.

Jeg har lavet en huskeliste over de ting, du skal huske, når du skal lægge dit budget:

  • (Lokale)
  • Mad og drikke
  • Pynt
  • Blomster
  • Flag
  • Balloner 
  • Borde og stole
  • Invitationer  
  • Lyd udstyr
  • Lys udstyr
  • Duge og servietter
  • Pap krus
  • (Buffet bord) og gavebord
  • Underholdning

 

Find ud af de praktiske informationer

Nu er det tid til, at vi skal finde ud af de praktiske informationer, og så går vi videre til det sjove senere:


Dato:
Datoen skal jo naturligvis ligge tæt på min egen fødselsdag. Jeg har fødselsdag d. 16. December, så derfor ville jeg holde fødselsdag om vinteren, og nok også den weekend, der ligger tættest på min fødselsdag.
Dog har jeg faktisk ofte holdt den i enten november eller januar måned, da der er en masse julefrokoster osv. I december.
Hvis du har fødselsdag i sommeren, kan det også være en god ide at overveje, om du skal holde den midt i sommerferien eller rykke den til enten starten af sommeren eller slutningen af sommeren, så alle ikke er på ferie


Sted:
Det er vigtigt, at have et sted, hvor alle kan være. Jeg bor eksempelvis i en lille toværelses lejlighed, så der er ikke de store muligheder for at holde den store fest.
Jeg ville nok leje et lokale eller noget lignende, og hvis du er så heldig at have fødselsdag om sommeren, kan du jo også holde det i din have eller udenfor generelt.
 

Planlæg mad og drikke

Nu er vi kommet dertil, hvor vi skal have planlagt mad og drikke. Det kan godt afhænge af, om du eksempelvis holder en 18 års fødselsdag eller en 50 års fødselsdag. Både fordi ens budget typisk er lidt forskelligt, og fordi der er forskellige præferencer.

Jeg har derfor valgt at dele det op efter en formel fest og en uformel fest, når det kommer til maden, og dermed give nogle konkrete bud på lækker mad til fødselsdagen.

 

Formel mad:

Forret 

  • Tun Tartar
  • Grillet Hvid Spargessuppe
  • Røget Laks med Dildcreme
  • Carpaccio af Okse med Parmesan
  • Jomfruhummerbisque

Hovedret:

  • Lammekoteletter med Rosmarin og Hvidløg
  • Risotto med Trøffelolie og Svampe
  • Citron-Grillet Kylling med Pesto
  • Steak au Poivre
  • Sejfilet med Beurre Blan

Dessert:

  • Passionsfrugt Panna Cotta
  • Chokolade Fondant med Vaniljeis
  • Citrontærte med Marengs
  • Eksotisk Frugtsalat med Kokoscreme
  • Klassisk Tiramisu

buffet mad:

  • Mini-sandwiches
  • Pizza bites
  • Mini-burgers
  • Tapas eller antipasto platter
  • Nachos med dip
  • Grillede kyllingespyd
  • Frugtsalat i portionsanretninger
  • Pølsehorn 

Hvis du holder en fødselsdag om morgenen, så kommer der også nogle brunch ideer her:

  • Omeletter
  • Avocado toast 
  • Yogurt parfait
  • Belgiske vafler eller pandekager
  • Laks og bagels
  • Frugtspyd
  • Smoothie bowls
  • Mini croissanter og pain au chocolat:
  • Kaffe- og tebar:

Drikkevarer:
Her ville jeg nok servere noget vin, champagne, nogle cocktails og shots, da jeg ville holde en fest om aftenen.. Og selvfølgelig vand også.
Hvis du holder brunch, så kunne du servere saftevand, juice, mælk, kaffe og te.

Fødselsdagskage:
Det er selvfølgelig også vigtigt, at du kigger på en fødselsdagskage. Jeg plejer at lave en chokoladekage, og så pynter jeg den bare med noget glasur… alle kan jo lide chokoladekage med glasur. Ellers kan du også altid gå med den klassiske kagemand/kagekone.

 

Sørg for oppyntning

Jeg mener helt klart, at der selvfølgelig skal være pynt og dekorationer til ens fødselsdag. Jeg tænker, at jeg kan vise jer, hvad jeg selv har købt til min egen fødselsdagsfest, og hvilke ideer jeg ellers har.

Flag:
Selvfølgelig skal der være flag til fødselsdagen, da det jo bare er en tradition. Fødselsdagsflag giver også altid en festlig atmosfære til rummet.

Balloner:
Yes… det er jo altid en sikker vinder med nogle balloner. De giver også en super festlig atmosfære til lokalet, og der skal ikke særlig mange balloner til før det giver meget til rummet. 

Blomster:
Hvis du er til det mere elegante look, så ville jeg anbefale dig at pynte lokalet op med nogle blomster. Det gør festen mere formel og fin

Lyskæder:
Hvis du evt. Holder din fødselsdag udenfor eller et sted, hvor det bliver en smule mørkt, så kan lyskæder altid gøre stemningen super hyggelig. 

Oppustelige tal:
Næsten alle fødselsdage, jeg har været til, har haft denne form for dekoration. Oppustelige tal giver bare en rigtig fødselsdags stemning - og så er folk heller ikke i tvivl om, hvor gammel du faktisk bliver…
 

 

Tema til en fødselsdag

Du kunne også eksperimentere med forskellige temaer til din fødselsdag. Det giver altid lidt ekstra til stemningen, og det er bare mega sjovt, hvis folk faktisk gør noget ud af det! 
Evt. kan du lave en konkurrence for bedste udklædning, så du er sikker på, at folk møder op udklædt.
 

Her er en liste over forskellige temaer, du kan have til din fødselsdag:

  • Beach tema
  • White party
  • Corona tema
  • "Dagen der på" tema - perfekt til dagsgilde
  • Cocktail party
  • Afterski tema
  • Maske bal
     

Sørg for lydutstyr

Det er jo super vigtigt med god musik og gode højtalere, som giver en klar og høj lyd. Jeg mener, at musikken er med til at give næsten alt stemning til festen. Lav en god playliste inden, så du bare kan smide den på, når du skal holde festen - det er også træls, hvis folk hele tiden skifter musikken.


Når jeg har holdt fødselsdag, har jeg selv haft et anlæg sat op. Det mindede meget om "Yamaha Stagepas 600BT PA Højttaler Anlæg", der sikrer en professionel lyd. Det er dyrt med god lyd, men ellers kan man også leje noget lydudstyr, så det ikke sprænger budgettet.


Ellers kan jeg også 100% anbefale en DJ. På den måde kan jeg lægge ansvaret fra mig, og jeg sikrer også, at musikken passer til stemningen. DJ’s er nemlig gode til at mærke stemningen hos folk, så de ved derfor lige hvilke sange, der passer til festen. De kan samtidig også spille festen op, så folk kommer ud på floor.

 

Klar til fødselsdag

Nu skulle du være rimelig klar til at holde din fødselsdag. Held og lykke!