Shure SM7B er blevet industristandarden for mikrofoner i studier, radiostationer, verdensklasse podcasts og meget mere. Vores ekspert: Anders Fisker breaker mikrofonen ned og giver dig det fulde overblik over denne fantastiske mikrofon.

Se videoen til guiden her:

The basics

Shure SM7B er en dynamisk mikrofon med nyrekarakteristik (cardioid polar pattern på engelsk). Den har high pass filter og et mid-range boost filter, som aktiveres med simple knapper i enden af mikrofonen. 

Desuden har den et indbygget shockmount og leveres med to udskiftelige vindhætter. Det er en ret simpel mikrofon, men den har utroligt mange anvendelsesmuligheder - og nogle ting, man skal være opmærksom på. Men mere om det senere…

 

SM7B - et stykke musikhistorie

Når man læser om Shure SM7B på nettet, støder man ofte på det fun fact, at Michael Jackson’s Thriller-album blev indsunget på en Shure SM7 (forgængeren til SM7B), men historien starter ikke med et af de bedst sælgende albums nogensinde - SM7B er faktisk slet ikke designet til sang.

Uden at gå dybt ned i historien om SM7B, så er den efterfølgeren til Shure SM5 broadcast mikrofonen fra 1966. Den klassiske SM7 blev lanceret i 1974 og den SM7B vi kender i dag har rundet de 20 år - den kom på gaden i 2001 og har været first choice for radio og studier lige siden.

 

Hvorfor lyder SM7B så godt?

En SM7B har en karakteristisk lyd, som man har hørt tusindevis af gange uden at tænke over det. Det er også grunden til, at den er så populær - den letteste måde at få den lækre radio stemme er nemlig at bruge den samme mikrofon som værterne.

Men hvorfor fungerer den så godt?

SM7B er især blevet populær fordi den - sammenlignet med kondensatormikrofoner - gør det rigtig godt i rum, der ikke er perfekte akustisk. 

Hvis du bruger en kondensatormikrofon samtidigt med du sidder ved din computer, vil du få en masse keyboardlyde, blæserstøj, reflektioner fra ubehandlede vægge, trafik og meget andet med på optagelsen - og det ønsker man som regel ikke. 

En dynamisk mikrofon som SM7B vil naturligt opfange mindre rumlyd end en kondensator, der er mere fintfølende - men der er flere ting, der gør SM7B exceptionel god.

For det første, er en vigtig faktor, når vi snakker reduktion af baggrundsstøj, at være så tæt på mikrofonen som muligt. På den måde kan mikrofonen opfange mere stemme end omgivelserne - dette kræver at mikrofonen har et godt indbygget popfilter for at undgå pop-lyde fra luften fra din stemme. SM7B har et virkeligt godt popfilter og kommer med to udskiftelige - det normale og et endnu større. 

Samtidigt har SM7B nyrekarakteristik. Det vil sige at den primært opfanger lyden direkte foran mikrofonen og i langt mindre grad fra siden. 

Nogle vokalmikrofoner (fx Shure Beta58A) har supernyre karakteristik, hvilket vil sige at de opfanger et endnu smallere feldt. Det vil man umiddelbart tro vil være godt til brug ved en computer, men det er det faktisk ikke. Det skyldes at mikrofoner med supernyre karakteristik også opfanger en del lyd fra bagsiden af mikrofonen. Det er sjældent et problem på en scene, men hvis mikrofonen står foran keyboardet, så kan det give udfordringer.

En anden fordel ved SM7B er at den, ligesom en kondensatormikrofon, opfanger fra 50 til 20.000 Hz (hvor SM58 f.eks kun går op til 15.000 Hz). Dette betyder noget fordi man gerne vil have så meget input fra stemmen, som muligt, så man undgår så meget baggrundsstøj som muligt.

På grund af ovenstående er der heller ingen grund til at købe et refleksionsfilter til en SM7B (det vil også være svært at finde et, der har plads til én). Mikrofonen opfanger simpelthen ikke nok lyd bagfra til at man vil få noget ud af det. 

Når det er sagt kan man selvfølgelig høre forskel på et rum med udfordringer og et vellydende rum - også med en SM7B - men hvis man bruger SM7B rigtigt, kan man få rigtigt gode resultater - også i et rum der ikke er akustisk behandlet.

 

Tilslutning til computer

Hvis du skal bruge SM7B til podcast, gaming, speak, overdub eller noget femte, har du med stor sandsynlighed brug for at få lyden fra SM7B ind på din computer, enten for at optage den eller til streaming. 

SM7B har et analogt XLR stik, som ikke kan tilsluttes direkte til computeren. Her er der behov for at få lyden konverteret fra analog til digital - og det gør man med et audio interface/eksternt lydkort

Lydkortet tilsluttes via USB til computeren og så kan man tilslutte SM7B til lydkortets mikrofonindgang. På computeren kan du vælge lydkortet som lydkilde og bingo - så har du lyd fra din SM7B ind i computeren (er du på en PC skal du muligvis installere en driver). 

Et populært lydkort til en enkelt Shure SM7B er Focusrite Scarlett Solo eller Scarlett 2i2.

 

SM7B udfordringer og hvordan man løser dem

Alle der har arbejdet med en SM7B ved, at den er et gain-monster. Mikrofonen er designet i en tid, hvor radiostationerne havde dyre high-end mikrofon-forforstærkere (preamps), der snildt kunne levere 80dB forstærkning. 

Det kan high-end forforstærkere stadig, men mange af de preamps, der sidder i de mindre lydkort i dag, leverer kun 60dB gain. Det er også nok til langt de fleste mikrofoner, men det er ikke altid nok til en SM7B. Det gælder især hvis man optager lydkilder med et lavere output som vokaler.

Skal du så ud at købe en +10.000 kroners preamp til din SM7B? 

Nej (selvom det selvfølgelig klæder en SM7B godt), men heldigvis er der en vellydende og langt billigere måde, at få alt det gode ud af en SM7B. 

Der er flere såkaldte ‘mic attenuators’ på markedet, hvor den mest populære er Cloud Microphones ‘Cloudlifter CL-1’. 

Helt simpelt giver de et gain boost, som regel på 25 dB, som lader dig behandle SM7B som en hvilken som helst anden mikrofon ift. gain. Det giver et renere signal, hvis du slipper for at skrue preampen i dit lydkort helt op, for forforstærkere giver mere egenstøj, hvis de skal skrues helt op. Hvis man vælger at gå med en Cloudlifter CL-Z, får man udover attenuatoren variabel impedans, hvilket markant ændrer SM7B’s tonalitet.

 

SM7B og andet optage udstyr

Hvis man gerne vil undgå computeren, er der flere gode muligheder på markedet, hvor Zoom H5, H6 og H8 og RØDEs ‘RØDEcaster’ er nogle af de mest populære. Derfor er det nærliggende at spørge om disse gør det godt sammen med Shure SM7B - og heldigvis er svaret ja. 

Man kan løbe ind i de samme udfordringer med gain, som beskrevet i forrige afsnit, men det afhænger meget af hvor højt man taler og hvor tæt på munden man har SM7B. Hvis man gerne vil have lidt afstand, kan det være nødvendigt med en booster (f.eks. Cloudlifter CL-1, RØDE PowerPlug eller sE Electronics DM1).

SM7B alternativer

Nu har jeg rost SM7B til skyerne - men der findes selvfølgelig andre mikrofoner, der kan noget af det samme som SM7B. Her kommer et par alternativer, hvis du ikke vil gøre som alle de andre:

  • Shure SM57/SM58: Shure SM57 og SM58 er to af de allermest brugte mikrofoner i verden. De er dynamiske ligesom SM7B og man kan også få en rigtig god tale- og vokallyd med dem. SM57 har ikke indbygget vindhætte til vokal, så der får man de bedste resultater med et popfilter eller en vindhætte til. Lyder de ligesom SM7B? Nej, SM7B har en ret unik lyd, men både 57 og 58 er professionelle mikrofoner, der gør det rigtig godt.

 

  • Electro-Voice RE20: RE20 minder om SM7B på mange måder og hvilken du foretrækker vil i høj grad være en smagssag. RE20 er dog væsentligt dyrere end Shure SM7B, men det er en helt igennem fantastisk mikrofon.

 

  • Shure MV7/MV7X: Disse to mikrofoner har Shure designet med klar reference til SM7B. De er lavet med mest fokus på gode egenskaber til tale (podcast, gaming, speak osv.), men kan selvfølgelig også bruges til instrumenter. Forskellen på dem er, at X-modellen har XLR udgang, mens den normale både har XLR og USB udgang, så den kan tilsluttes direkte til en computer.

 

  • RØDE PodMic: PodMic’en er kun et alternativ til SM7B, hvis du er på jagt efter en mikrofon til tale - den er ikke lavet til instrumenter og sang. Til gengæld gør den det rigtig godt til tale og man får meget for pengene her.

 

Konklusion

Shure SM7B er en arbejdshest, der kan løse rigtig mange opgaver om det så er i studiet, live eller radio/podcast. Det er en industristandard og det er der en grund til. Så længe man er opmærksom på at have nok gain, kan man få fantastiske resultater hver gang og slippe for at bekymre sig om at ramme den rigtige lyd på stemmen - det klarer SM7B for dig.